ΓΤΤ


Τρίτη 27 Απριλίου 2010

Απάντηση του Υφυπουργού Οικονομικών, κ. Φ. Σαχινίδη, σε Επίκαιρη Ερώτηση του κ. Σ. Αναστασιάδη

http://ra64.files.wordpress.com/2009/08/cf83ceb1cf87ceb9cebdceb9ceb4ceb7cf83.jpg

Ο Υφυπουργός Οικονομικών απάντησε τη Δευτέρα, 26 Απριλίου, σε Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, κ. Σάββα Αναστασιάδη, σχετικά με την τροποποίηση του Ν. 2960/2001 «Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα».

Ερωτήθηκε ο Υφυπουργός τι προτίθεται να πράξει με τις ρυθμίσεις που αφορούν στα οχήματα που βρίσκονται αποταμιευμένα, αλλά για εκείνα που κατά την 3/3/2010 βρισκόταν στη διαδικασία της εισαγωγής και του τελωνισμού, αλλά δεν είχαν ακόμα εκτελωνιστεί. Και τι προτίθεται να κάνει με την αδικία που παρατηρείται με τη θέσπιση διαφορετικών συντελεστών φόρου πολυτελείας ανάμεσα στα καινούρια και στα μεταχειρισμένα οχήματα. Επιπλέον πότε επιτέλους θα σταλούν οι απαραίτητες διευκρινίσεις στις Διευθύνσεις Τελωνείων και πότε θα ενεργοποιηθούν οι αντίστοιχοι κωδικοί στο Ο.Π.Σ.Τ. Και αν μπορεί η Κυβέρνηση να προσφέρει μακροχρόνια σταθερό νομικό και οικονομικό περιβάλλον για τη στήριξη και την απρόσκοπτη λειτουργία των εισαγωγικών μονάδων αυτοκινήτων, που είναι κλάδος στον οποίο απασχολούνται δεκάδες χιλιάδες εργαζομένων, αλλά και που προσφέρει σημαντικά έσοδα στον κρατικό προϋπολογισμό.

Ο κ. Σαχινίδης είπε ότι ο νόμος 3383/2010 για την προστασία της Εθνικής Οικονομίας, αποτέλεσε τη συντονισμένη δράση της Κυβέρνησης για να αντιμετωπίστούν οι πρωτόγνωρες δυσμενείς οικονομικές συνθήκες, στις οποίες βρίσκεται η χώρα μας και που προκαλούν μεγάλες δυσκολίες στην προσπάθεια κάλυψης των δανειακών αναγκών και απειλούν σοβαρά την Εθνική Οικονομία.

Ο νόμος περιλαμβάνει μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής και μέτρα για την αύξηση των εσόδων, με την αναπροσαρμογή των συντελεστών σε επιλεγμένους έμμεσους φόρους.
“Με το άρθρο 17, στο οποίο αναφέρεται η ερώτηση σας, επιβάλλεται φόρος πολυτελείας στα αυτοκίνητα μεγάλης αξίας, τα οποία απευθύνονται σε καταναλωτές με υψηλά εισοδήματα, με την εξαίρεση των επιβατικών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης που προορίζονται για επαγγελματικούς σκοπούς, καθώς και των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων”, σημείωσε ο Υφυπουργός.


Στη συνέχεια είπε ότι με τη διάταξη του άρθρου 87 του φορολογικού νομοσχεδίου προστέθηκαν επιπλέον κατηγορίες οχημάτων στις προβλεπόμενες εξαιρέσεις από το φόρο πολυτελείας. Για την επιβολή αυτού του φόρου δεν εκφράστηκε διαφωνία κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου ούτε στη Επιτροπή, αλλά ούτε και στην Ολομέλεια. “Θυμάμαι μάλιστα, συνάδελφο της Νέας Δημοκρατίας, τον κ. Σταϊκούρα, να προτείνει ακόμη μεγαλύτερη φορολόγηση των ειδών πολυτελείας. Η Νέα Δημοκρατία άλλωστε, καταψήφισε μόνο τα άρθρα 1, 3, 12, 15 και 16 του νομοσχεδίου και τοποθετήθηκε θετικά για το άρθρο 17, κύριε συνάδελφε”, σημείωσε ο κ. Σαχινίδης.

Άποψη της Κυβέρνησης είναι, ότι τα εντελώς διαφορετικά επίπεδα συναλλαγής στην αγορά καινούργιων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων επιβάλλει και τη διαφορετική κλίμακα στο φόρο πολυτελείας. Το ποσοστό του Ειδικού Φόρου προσδιορίζεται με βάση κλίμακα της κατά περίπτωση τιμή χονδρικής πώλησης, για καινούργια και μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα.
Η κλίμακα αυτή, ειδικά για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα συζητήθηκε στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής. Έτσι, ενώ αρχικά η κλίμακα που περιλαμβάνονταν στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο ήταν για 10.000 ευρώ με 13.000 ευρώ, 10% φόρος πολυτελείας, για 13.000 ευρώ μέχρι 18.000 ευρώ, 20% φόρος πολυτελείς και άνω των 18.000 ευρώ, 30% φόρος πολυτελείας, αφού ελήφθησαν υπόψη οι παρατηρήσεις τόσο του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδας, όσο και συναδέλφων Βουλευτών, καταλήξαμε στην κλίμακα που περιλαμβάνεται τελικά στο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε και η οποία αυξάνει τη φορολογητέα αξία κάθε κατηγορίας κατά 2.000 ευρώ.

Ο κ. Σαχινίδης είπε στη συνέχεια ότι ο φόρος πολυτελείας στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, επιβάλλεται στην τιμή χονδρικής πώλησης από τον κατασκευαστικό οίκο, αφού αυτή μειωθεί, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 1α του άρθρου 126 του νόμου 2960/2001 λόγω παλαιότητας και διανυθέντων χιλιομέτρων και ο φόρος πολυτελείας βεβαιώνεται και εισπράττεται από τις τελωνειακές αρχές, παράλληλα με την είσπραξη του τέλους ταξινόμησης για λόγους απλούστευσης και διευκόλυνσης των συναλλασσομένων.

Επίσης, από τις διατάξεις του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα και του Κοινοτικού Τελωνειακού Κώδικα, προβλέπονται καθεστώτα αναστολής είσπραξης των αναλογουσών, δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων, όπως φορολογικές αποθήκες κοινοτικών οχημάτων, αποθήκες τελωνειακής αποταμίευσης για εμπορεύματα που τίθενται σε αυτά, καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής τους. Η βεβαίωση και η είσπραξη αυτών των επιβαρύνσεων, όπως δασμός, ΦΠΑ, τέλος ταξινόμησης και φόρος πολυτελείας, πραγματοποιούνται κατά την έξοδο των οχημάτων από τα τελωνειακά ανασταλτικά καθεστώτα επί του τελωνειακού παραστατικού θέσης αυτών σε ελεύθερη κυκλοφορία και ανάλωση, με τους συντελεστές που ισχύουν κατά την ημερομηνία αποδοχής του εν λόγω παραστατικού. Συνεπώς, για τα επιβατικά οχήματα για τα οποία κατατίθενται παραστατικά θέσης ανάλωσης από τις 4 Μαρτίου 2010 και μετά, οφείλεται να καταβληθεί ο φόρος πολυτελείας. Με τον ίδιο τρόπο αντιμετωπίζονται και τα επιβατικά οχήματα που είτε είχαν παραγγελθεί είτε είχαν αφίχθη στη χώρα μας μέχρι και τις 4 Μαρτίου.


Στη δευτερολογία του ο Υφυπουργός είπε ότι με βάση συνταγματική επιταγή ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης εισπράττεται από την ημέρα κατάθεσης του νομοσχεδίου στη Βουλή. Συνεπώς, δεν μπορεί να υπάρξει εξαίρεση των αυτοκινήτων που τελωνίζονται μετά την ημερομηνία κατάθεσης του νομοσχεδίου.

Σε ό, τι αφορά το παράδειγμα, το οποίο επικαλέσθηκε ο κ. Αναστασιάδης, η διαφορά εργοστασιακής αξίας, χονδρικής και λιανικής αξίας στη διεθνή αγορά, είναι κατά μέσο όρο της τάξης του 25% με 30%. Αυτό έχει ως συνέπεια, ένα αυτοκίνητο 6-8 μηνών μεταχειρισμένο, να έχει μεγαλύτερη αξία αγοράς -λιανική τιμή- από ένα όμοιο καινούργιο μικρότερης εργοστασιακής αξίας ,χονδρική τιμή. Η βάση υπολογισμού του φόρου πολυτελείας είναι η εργοστασιακή αξία –χονδρική- και όχι η αξία αγοράς του –λιανική- επ’ ωφελεία του μεταχειρισμένου.

Επίσης, σε ό, τι αφορά την είσπραξη του φόρου πολυτελείας στα επιβατικά οχήματα εκδόθηκε από την Αρμόδια Διεύθυνση Προϋπολογισμού του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους στις 26 Μαρτίου 2010 απόφαση για την εγγραφή των νέων κωδικών ΚΑΕ εσόδων. Όσον αφορά στην ενσωμάτωση της φορολογικής νομοθεσίας στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα των Τελωνείων, από τις 15 Απριλίου κοινοποιήθηκε ο τρόπος ενσωμάτωσης του φόρου πολυτελείας των επιβατικών οχημάτων, δόθηκαν οι απαραίτητες οδηγίες και λειτούργησε το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα των τελωνείων από τις 16 Απριλίου 2010.

Ο κ. Σαχινίδης επεσήμανε ότι όλοι γνωρίζουμε ότι αγκυλώσεις, στρεβλώσεις και αδικίες δεκαετιών δημιούργησαν ένα περιβάλλον αφιλόξενο και συχνά εχθρικό για τον επιχειρηματικό κόσμο γενικότερα. Η Κυβέρνηση όμως έχει δεσμευτεί ότι θα μετασχηματιστεί αυτό το περιβάλλον σε φιλικό και φιλόξενο για την ανάπτυξη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών μέσα από δικαιοσύνη, απλότητα και αποτελεσματικότητα.

“Ανταποκρινόμαστε στην απαίτηση όχι μόνο του κλάδου των αυτοκινήτων, αλλά ολόκληρου του επιχειρηματικού κόσμου για μακροχρόνια σταθερό νομικό και οικονομικό περιβάλλον που θα επιτρέπει το σχεδιασμό με μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Αυτό είναι κάτι από το οποίο έπασχε η χώρα μας όλα αυτά τα χρόνια, αυτό είναι στο οποίο εσείς κληθήκατε να συμπληρώσετε τα πεπραγμένα του παρελθόντος τα τελευταία πεντέμισι χρόνια τα οποία ήσασταν Κυβέρνηση και δεν ανταποκριθήκατε”, είπε ο Υφυπουργός.

Τέλος, σημείωσε ότι με το νομοσχέδιο για την αποκατάσταση της φορολογικής δικαιοσύνης “ανταποκρινόμαστε σ’ αυτήν την απαίτηση, δημιουργώντας ένα πολύ απλό και συγκεκριμένο φορολογικό πλαίσιο. Παράλληλα, προχωράμε σε όλες εκείνες τις αλλαγές που απαιτούνται για την εξυγίανση της οικονομίας και της δημόσιας διοίκησης, έτσι ώστε να δώσουμε τη δυνατότητα στη χώρα να γυρίσει ξανά σε αναπτυξιακή τροχιά”.